Üzemanyagszint-mérő a Rolls-Royce 102EX-ben
Már most vésse fel naptárába a két év múlva esedékes Oscar-díj átadást az, aki történelmet akar látni. A díjazottakról persze fogalmunk sincs, a bevonulás azonban emlékezetes lesz és kivételesen nem a vörös szőnyeges villantások miatt. 2013-ra ugyanis már több elektromos luxusautó is sorozatgyártásban lesz, az eddig szigorúan hatalmas benzinmotorral szerelt autókkal közlekedő sztárok pedig garantáltan varázsütésre cserélik majd elektromos autókra korábbi modelljeiket. A paparazziknak ezután nem árt majd jobban figyelniük, nehogy állcsúcson vágja őket egy némán melléjük guruló Mercedes SLS e-cell felnyíló sirályszárnya.
Korábban még lehetett mást mondani, mostanra azonban egyértelművé vált, hogy az elektromos autók forradalma nem alulról érkezik majd. Sok-sok évi marketingmaszlag után ugyanis jelenleg összesen három elektromos autót lehet megvásárolni Európában: a PSA-Mitsubishi triót (Citroën C-zero, Peugeot iOn és Mitsubishi i-MIEV), a Nissan Leafet és a Tesla Roadstert. Előbbiek egy részének hazai ára is van, de minek: papíron zéró emisszió ide, vagy oda, 8-10 millió forintot senki nem fizet egy francia apró városi autóért. Ezutén nem csoda, hogy a tisztességes Leafnek annyira megörültek, hogy kapásból az Év Autójának választották, noha hatótávolsága papíron is csupán 160 kilométer, ráadásul Európa fájdalmasan kevés országában lehet kapni. A Tesla Roadster viszont állat!
Ezért örülhetünk annak, hogy a sport- és luxusautók lesznek az elektromos hajtás úttörői. Oké, előbbinél nem felhőtlen az örömünk, hiszen a motorhang ebben a ligában sokat számít, de ne legyen kétségünk afelől, hogy erre is kitalálják majd a megfelelő megoldást. Ez ugyanis bagatell problémának tűnik ahhoz képest, mégis mi a frásszal etessék a nagy teljesítményű villanymotorokat. Érzékletes, hogy a már vezethető, de csak 2012 végére ígért Audi R8 e-tronban csak az akkumulátorok nyomnak 550 kilót, melyek hőségét folyadékhűtéssel csitítják. Viszont így legalább képes egy feltöltéssel 250 kilométert megtenni, persze csak abban az esetben, ha nem a versenypályán robogunk, nyakunkban egy elszánt trónkövetelővel.
Az R8-nál is izgalmasabbnak tűnik az SLS e-cell, ami nemcsak teljesítménye, vagy hatótávja, de megjelenése miatt is figyelemreméltó próbálkozás. A német technó-korszak egyik jellegzetes árnyalatára pingált sirályszárnyú 525 lóerőre, négy másodperces 0-100-as gyorsulásra és - állítólag - 400 kilométeres hatótávra képes. Utóbbi a legérdekesebb adat, hiszen gondoljunk csak bele, hogy ha az Audinak 550 kilónyi akksi kellett 325 lóerőnyi villanymotor 250 kilométeres hatótávjához, akkor az SLS-ben vajon mennyi lehet? A menetteljesítmények fényében ez persze kicsit sem fogja zavarni a tulajdonosokat, hiszen ők nem a hétvégente a Nordschleifén kőrözők közül kerülnek ki, ugyanakkor a tetemes súlytöbblet meglehetősen aggasztó a távolabbi jövő tekintetében is.
Ellenben egy Rolls-Royce-nál totál érdektelen, mennyit nyom a mérlegen, már csak azért is, mert a Phantom is éppen csak befér 2,5 tonna alá üresen. A 102 EX tanulmányt jövő héten mutatják be Genfben, a lepel-lerántás pillanatában pedig én is ott leszek, és megpróbálok majd egy illetékest a kaviáros szendvics-hegy és a Moët közé szorítani a keresztkérdéseimmel. Legfőképpen azzal, hogy ez most mennyire komoly? Egyetlen darab elektromos autót ugyanis bárki tud csinálni, a sorozatgyártás azonban egy egészen más műfaj. Mindenesetre úgy tűnik, hogy a srácok komolyan gondolják a dolgot: első körben végigturnézzák az autóval Európát, Észak-Amerikát, Ázsiát és a Közel-Kelet azon részeit, ahol éppen nem bombázzák a tüntetőket. Ezalatt kipróbálhatja több Rolls-Royce tulajdonos, elmondhatja róla a véleményét és ezzel is hozzájárulhat a sorozatgyártásba kerülő változat tökéletesítéséhez. Ugyanakkor miközben néma csendben gurul az autó, mi pedig a Financial Times vége felé közeledünk, annyira jelentéktelennek tűnik, milyen motor hajtja is azt. A környezetünk ellenben azt gondolja majd, sokkal jobb arcok vagyunk, mint a nagy benzinessel járó milliárdosok és alapvetően ez így is van. Legfeljebb Jockey-éknak lesz rossz.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.