Lengyelország lesz a kelet-európai luxusnemzet?

Egy Hector & Karger 2011 nyári kampányfotó

Ha lengyel és luxus, akkor egyetlen dolog ugrik be, egy elég jó vodka, a zyrardowi Belvedere. Persze nem egészen lengyel, hiszen megvásárolta a világ legnagyobb luxuskonszernje, a többek között a Louis Vuittont, Hennessy-t, Moet Chandont birtokló francia LVMH, de hát bizonyos szempontból már ez is egy rang. Az utóbbi hetekben viszont folyton lengyel presztízstermékekbe botlom, és ez már nem véletlen, valami oka csak van, hogy egyre ismertebbek a lengyel prémiumtermékek. Luxus szempontjából érdekes módon a jachtgyártás volt a kitörési pont Lengyelországban – gondoljatok csak például a Sunreef márkára -, ez a szegmens most már akkora, mint a szerencsésebb 20. századi történelmet megélt Finnországé. Ha pedig az egész hajógyártást vesszük, nem csupán a luxusszegmenst, a lengyel KPMG szerint Lengyelország Európa második legnagyobb hajógyártója több mint 900 gyártó vállalatával. A hajók mintegy 95 százalékát exportálják. (A legnagyobbak: Delphia Yachts, Galeon és az Ostroda Yacht.)

De van itt más is: a méregdrága órákat és ékszereket forgalmazó Apart és a Kruk saját luxusékszer kollekciót dobott piacra Lengyelországban, és a varsói kézzel készíttet cipőket gyártó és árusító Kielmant is számon tartja az európai „old money”, legalább ugyanannyira, mint a budapesti Vass cipőt (na jó, csak majdnem annyira). A luxusiparral foglalkozó CPP Luxury magazin gyűjtött még ezeken kívül jó pár topkategóriás lengyel terméket. Ilyen a wroclawi Twins, mely méretre készít pompás öltönyöket, vagy az elsősorban bőráruban erős Wittchen és a Batycki (ez utóbbit rendszeresen megtalálni valamelyik Vogue-ban, de írtak már róla a Vanity Fairben is) illetve a Monnari ruhamárka.

A Belvedere vodka reklámja Terry Richardson fotójával. Nem rossz.

Divatban egyébként is előttünk járnak a lengyelek, és nem azért mert tehetségesebbek lennének a tervezőik (sőt, designban mi vagyunk a jobbak), egyszerűen a piac nagyobb, és a gyártás komolyabb. Az egy dolog, hogy van több sok országban jelenlévő konfekciójuk (pl. a Reserved), de több olyan divattervezőjük is van, akik szélsebesen törnek felfelé nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi piacon is. Nyilván Varsó a divatközpont, de komoly divateseményeket szoktak rendezni Poznańban és Łódźban is. A Hector & Kargerre, a Bohobocora, a Gosia Baczynskára és a Buczynskira érdemes lesz odafigyelni a jövőben. Végül egy kis érdekesség: nem mondanám kiugróan szépnek, a minőségéről pedig sejtésem sincs, de legalább van lengyel luxusautó is, a Leopard.

 

Egy szép lengyel katamarán, a Sunreef 62

A lengyelek rettentően belehúztak, és azt nem lehet mondani, hogy persze, azért mert ott van ipar, bezzeg Magyarországon, mert ezen a téren ott sem jobb a helyzet. A belső piac elvileg sokkal nagyobb, hiszen csaknem négyszer annyian laknak Lengyelországban, mint nálunk, a gyakorlatban azonban mégsem nagy előny: a Merrill Lynch/Capgemini felmérése szerint Lengyelországban ugyanis csupán 8800 dollármilliomos él, míg Magyarországon 9600 - pedig csak negyedannyian vagyunk. A KPMG szerint is alig több mint 60 ezren keresnek annyit, hogy potenciális luxusvásárlók legyenek (igaz, az évi 10 ezer és 25 ezer eurót keresők száma viszont már csaknem 2 millió, és dinamikusan nő). Ezek a cégek tehát főleg exportra termelnek. Érdemes tanulmányozni ezeknek a márkáknak a történetét, talán lehet tanulni tőlük valamit.

A lengyel Morgan: Leopard

Egy Gosia Baczynska ruha

Sunreef 70 luxusjacht, szinte mind külföldön adják el

A bejegyzés trackback címe:

https://burzsuj.blog.hu/api/trackback/id/tr903289596

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

burzsuj_bw_logo-h240.png

A név kötelez? Ósdi jelszó. Inkább talán a pénz kötelez. Mégsem mindegy, hogy mire költesz, ha már egyszer szert tettél egy komolyabb vagyonra. A többség számára csupán alig ismert életvitelbe próbálunk meg bepillantást engedni, ami Magyarországon a mai napig tabu témának számít. Hisszük, hogy érdekes, kevéssé, vagy egyáltalán nem ismert hírekkel tudunk szolgálni, amik nem merülnek ki a Swarovski kristályban és az aranyozott sokmilliós iPhone-ban.
Lemaradtunk valamiről? Írd meg!

instapromo3.png

Címkék

abramovics (10) airfrance (11) ajándék (12) alkohol (10) amerika (101) andrássy (53) anglia (39) angol (11) apple (10) arab (12) armani (18) aukció (66) autó (99) ázsia (14) balc (39) befektetés (13) bentley (18) bor (31) brit (20) budapest (94) bugatti (15) burberry (15) burzsuj (167) bútor (10) chanel (11) christies (13) design (13) divat (79) dubai (14) ékszer (13) érdekesség (254) étterem (39) felmérés (55) ferrari (41) forbes (38) francia (53) gasztro (15) gasztronómia (33) golf (14) gucci (16) hajó (59) harrods (11) hermes (23) hotel (93) india (13) ingatlan (221) ital (13) jacht (61) játék (13) jóhely (12) jótékonyság (18) karácsony (24) kína (53) könyv (13) kutatás (11) kutya (10) lamborghini (16) legdrágább (17) leggazdagabb (10) lista (69) london (61) louis (11) louisvuitton (44) luxus (21) lv (14) lvmh (30) magánrepülő (10) magyar (141) magyarország (10) milliárdos (22) mobil (11) moszkva (11) művészet (11) newyork (39) nyaralás (10) nyc (28) olasz (57) olaszország (12) óra (78) orosz (59) parfüm (10) párizs (21) pezsgő (10) porsche (14) prada (11) rekord (11) repülés (20) repülő (34) repülőgép (17) rollsroyce (22) samsung (15) sothebys (20) svájc (17) szálloda (64) sziget (21) tagheuer (10) társadalom (10) telefon (32) toplista (11) turizmus (86) usa (56) utazás (109) versace (11) vertu (19) vonat (11) vuitton (10) yacht (10) +
süti beállítások módosítása