Egy, a repülőteret lángolva keresztülszántó gép pontosan az a szituáció, amibe soha senki nem szeretne kerülni, mindemellett olykor bekövetkezik. Ez pedig bármelyik géppel megtörténhet, persze nem ugyanakkora valószínűséggel: egy orosz belföldi járat jóval kevesebb eséllyel juttat el egy darabban a célállomásra, mint mondjuk egy Airbus A380. Utóbbihoz állnak jóval közelebb a magánrepülők, a milliárdos ár és a tehetős utasok azonban önmagukban nem garantálják a teljes biztonságot.
A Gulfstream G650 tavaly április 2-án zuhant le az új-mexikói Roswell repterén. Fontos üzletemberek helyett a Gulfstream négy alkalmazottja tartózkodott a fedélzeten, hiszen a csúcsmodell akkor még tesztelési fázisban volt. A baleset napján a fel-, és leszállást gyakorolták, a végzetes esetnél pedig a motorhibás landolást szimulálták. A bajt az okozta, hogy a pilóták a földközelben hirtelen felhajtóerő-csökkenést, avagy zuhanást éreztek, melynek következtében a gép jobb szárnya súrolta a kifutót, innentől pedig már nem volt visszaút. A tesztpilóták és a fedélzeten tartózkodó mérnökök mindannyian életüket vesztették, a gépből pedig ennyi maradt:
Ez esetben lehetne beszélni szerencsétlen véletlenről, a repülés azonban szerencsére egy olyan közlekedési ágazat, ahol nem intézik el az ügyet ennyivel. Mint az a vizsgálat során kiderült, a tesztpilóták korábban már kétszer is tapasztaltak hasonló jelenséget, vagyis nem lehet emberi mulasztásról beszélni. A Gulfstreamet ezért némi átalakításra kötelezte az amerikai légiközlekedési felügyelet, amit mostanra eredményesnek is ítéltek, így a G650 megkaphatta a típusengedélyt. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy végre megkezdődhet a gyártás, ami sokaknak fog örömet okozni. A vásárlóknak ugyanis sem a közel másfél évvel ezelőtti tesztbaleset, sem pedig a 65 millió dolláros (14 milliárd forintos) árcédula nem tántorította el az új csúcsmodelltől. A Gulfstream közlése szerint eddig mintegy kétszáz megrendelés érkezett a G650-re, amiből az első példányokat már az év vége előtt megkaphatják a szerencsések.
Nem véletlen a kiemelt figyelem, hiszen a G650 valóban a legjobb magángépnek ígérkezik. A hivatalosan még 2008-ban debütált csúcsmodell közel 13 ezer kilométert képes megtenni egyetlen feltöltéssel és akár 1100 km/órás sebességgel is tud haladni. A két, a Rolls-Royce-tól származó hajtóművel szerelt G650 nemcsak gyors, de kényelmes is: a kabin magassága 195, szélessége pedig 259 centiméter, több mint 70 centiméter átmérőjű ablakaira pedig különösen büszke a gyártó. A bő 30 méter fesztávolságú gép belsejét összesen 16-féle kialakításban lehet rendelni, de anyagok, színek és extrák tekintetében szinte végtelen a variációs lehetőségek száma. A legfeljebb 18 személyes gépet olyan segédfunkciókkal látták el, mint a háromdimenziós időtérkép, a head-up kijelző, vagy a fly-by-wire, vagyis az alapesetben kizárólag elektronikus úton történő irányítás.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.