“Túl drága” - hangzott el a kritika a Louis Vuittonról, amit jó eséllyel másodpercenként háromszor megkapnak azoktól, akik a karácsony utáni leértékelések között bóklászva véletlenül betérnek a francia luxusmárka valamelyik üzletébe. Csakhogy ez a mondat ezúttal Kanye Westtől érkezett, ő pedig már csak tudja, mi a dörgés, ha olyan csajt menyasszonyt választ magának, mint a valóságshow-sztár Kim Kardashian. A két – szegről-végről – sztár közös gardróbjának értéke garantáltan meghaladja több közép-afrikai ország GDP-jét, ennél azonban fontosabb kiemelni, hogy a rappernek néhány éve még közös cipőkollekciója volt a Louis Vuittonnal, aminek legolcsóbb darabja is 840 dollárba (180 ezer forintba) került. Ezek után nyilvánosan drágának tartani az LV-t minimum érdekes.
Bár a drágaság fogalma, mint olyan, meglehetősen szubjektív, Kanye-nak mindenképpen igazat kell adni abban, hogy a luxusmárkák portékáiért ma jellemzően többet kell fizetni, mint pár évvel ezelőtt. Ennek oka lényegében a kereslet-kínálat elve: a frissen meggazdagodott, a luxusra kiéhezett ázsiaiaknak mindegy, hogy egy Louis Vuitton táskáért két, vagy háromezer dollárt kell-e fizetni, az adott márka profitjának viszont annál inkább számít. Az LV látványos logót mellőző táskái 13 százalékkal lettek drágábbak csak az idei év első kilenc hónapjában az Exane BNP Paribas becslése szerint. A franciák pedig távolról sem a lehúzás magányos harcosai: amíg például 2010-ben 2650 dollárba került a Chanel Jumbo Flap táskája, addig most 4900 dollárt kell érte fizetni az Egyesült Államokban.
A Bloomberg által megkérdezett luxusmárkák zöme nem kívánta indokolni az áremelést, akik mégis, azok az alapanyagok drágulására és az árfolyamokra hivatkoztak – mindkettő lehet igaz, ilyen mértékű áremelésre ugyanakkor nem magyarázat. Mindez persze egy pillanatig nem okozna gondot, de vannak arra utaló jelek, hogy a luxusmárkák kezdik túlzásba vinni az áremelést: az LVMH divatrészlegének forgalma 3 százalékkal csökkent a harmadik negyedévben, amit a Kering az utóbbi négy év legkisebb növekedésével zárt. Ezek még nem aggasztó jelek, csupán olyanok, amikre nem árt odafigyelni, a későbbi sokkal komolyabb bonyodalmakat elkerülendő. Akad ráadásul más példa is: a szintén nem diszkontárairól ismert Hermès például már novemberben teljesítette az idei évre kitűzött forgalmát, 2013-ban így a visszafogott becslések szerint is legkevesebb 10%-kal lesz efelett.
Hogy mindezek után számíthatunk-e arra, hogy olcsóbb lesz a Gucci pulcsi? Egy frászt! Arra viszont van esély, hogy – legalábbis egy ideig – nem lesz ennél drágább.
Fotó: Bloomberg
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.