Elsőre jogos a kérdés, miért venne valaki magánhasználatra Airbus vagy Boeing repülőgépet, amikor jobbnál jobb kisgépek, mint a Bombardier vagy éppen a Gulfstream, közül is lehet választani? Valójában viszont nem kell feltétlenül arab olajsejknek lenni, hogy a számos feleség és gyerek londoni kiruccanását csak ilyen nagygépen lehessen megoldani, ha vastag a pénztárcánk, akkor ugyanis érdemes lehet beruházni olyan megoldásba, ahol a fedélzeten szállodai méretű háló vagy éppen fürdőszoba vár minket. Na, de nézzük mindehhez valójában mekkora összeg is kell?
A tavaly ugyanis igen jó évet zárt Airbus a napokban hozta nyilvánosságra friss árlistáját, és egyben be is jelentette, hogy a jelentős keresletnek köszönhetően 2,6 százalékos áremelést hajtott végre. Ez ugyan nem tűnik soknak, de a választott motor típusa és az egyéni igények függvényében egy A380 listaára 414,4 millió dollárról, azaz mintegy 91 és fél milliárd forint. (Ebből a várólistás modellből tavaly 25 darabot szállítottak le és 50 darabot rendeltek.) Elvileg ugyan ez is alkalmas magángépnek, de világ első számú utasszállító repülőgépeket gyártó vállalata inkább az kisebb darabokkal, így a 318/319 Airbus átalakított változataival verseng a dollármilliomosok kegyeiért.
Egy-egy ilyen repülő ára már kedvezőbb, hiszen 71,9 millió (15,9 milliárd forint) és 85,8 millió dollár (19 milliárd forint) az indulóár, de mivel igazán itt szabadulhat el a fantázia, így a végösszeg jellemzően arányosan emekedik, ahogy az ülések száma csökkent. A tavalyi értékesítési adatok alapján 4 magán - tehát nem légitársaságtól - érkező új megrendelés jött a két modellre, míg több darabot le is szállítottak 2013-ban, sőt egy A320-nak is örülhetett új tulajdonosa. Ebben az ágazatban természetes - hírek szerint 2-3 éves - a várólista, raktárra nem igazán termelnek, így akárcsak a luxusautóknál, ha azonnal szeretnénk birtokolni egyet, be kell érni használt vagy új, de esetleg tavaly "üzembe helyezett" modellekkel. Az ár pedig az utóbbi esetben nem csökken, inkább magasabb, mint a gyártói árlista.
Egy-egy Airbus Corporate Jet jellemzően 19-21 fő befogadására képes, de ebből tényleges utas csupán 14-16 fő. A képek alapján érthető, hogy miért nem is kell összezsúfolódni...
Fotó: Airbus
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.