A látszattal ellentétben ez kicsit sem egy helikopter
Amennyire menő a magánrepülés, annyira kevesen használják ki azt - a jövő hétvégét a Hertelendy Kastélyban töltők között azonban drasztikusan nőni fog a légi közlekedést preferálók száma. A felhők feletti közlekedés hanyagolásának számos oka van: itthon finoman szólva sincsenek autóval leküzdhetetlen távolságok, de ne legyünk olyan beszűköltek, hogy csak a kis Kárpát-Medencénkben gondolkodunk. Ennél nyomósabb érv az, hogy egy valamirevaló - nem mezőgazdasági permetezőből átalakított - magángép ára könnyen elérheti a milliárdos nagyságrendet, a helikopterezésbe nálunk pedig már buktak bele politikusok is. Ezen felül is van azonban még opció a légi közlekedésre, olyan, amihez nem kell ejtőernyőt venni a hátunkra.
A gyroplane elsőre egy kisebb helikopternek tűnik, aminek nem talpa, hanem kerekei vannak és nem csak a tetején, de közvetlenül az utasfülkéje mögött is van egy nagyobb rotor. A kétszemélyes gépet kimondottan úgy tervezték, hogy ne csak az Aviatorban feszítő Maverickek, de a nép egyszerű gyermekei is verejtékező homlok nélkül vezethessék. Ennek megfelelően kimondottan könnyűek - felszállósúlyuk fél tonna körül van -, egy repülőhöz képest pedig egészen lassúak, hiszen végsebességük is csak kicsivel haladja meg a 200 km/órát, utazni pedig inkább 160 körül szeretnek. Ellenben nem is fogyasztanak sokat, óránként körülbelül 16 litert, amennyit ekkora átlagsebességnél egy komolyabb benzines autó is eléget. A gyroplane amúgy kimondottan lassan, akár 80 km/órával is képes repülni és persze mindezt jóval alacsonyabban, 3-5 ezer méter magasságban teszi, mint a nagygépek.
Ilyen látvány fogadja azokat, akik gyroplane-nel érkeznek a Hertelendy Kastélyba
A kis termetű magángépről valamiért mindenkinek az jut eszébe, hogy jó-jó, de mégis milyenek rajta az életben maradási esélyek? Megnyugtató lehet, hogy a különleges felépítés okán vészhelyzetben akár egy ötméteres területen - vagyis egy nagyobb parkolóhelyen - is le tud szállni, ellenben a magánrepülőkkel, amiknek legalább 6-800 méteres kifutópálya kell. A gyroplane további komoly érdeme, hogy annyiba kerül, mint egy átlagosan motorizált és felszerelt prémium nagyautó. 50-60 ezer euróért nem igazán van (repülő) konkurense, ráadásul a pilótajogosítványt sem kell hozzá évekig csinálnunk.
Ez így mind szép és jó, de életedben nem láttál még gyroplane-t? Ezen könnyen segíthetsz, jövő hét végén ugyanis a téli álom után ismét megnyíló Hertelendy Kastélyban turnéznak. Magyarország legjobb kastélyszállodájának - ahol a szobánk csapjából is termálvíz folyik és olyan karibi luxuskozmetikumokkal kényeztetnek, amilyenekkel a világsztárokat - saját kifutópályája is van, a vendégeket pedig a francia tervezésű Xenon 2 gyroplane-nel viszi egy kört a Malév korábbi oktató-kapitánya. Ha nincs még programod a hosszú hétvégére, akkor már csak ezért is megéri ellátogatni Somogyba - és akkor még a séfek látványkonyhájáról és a házi bonbonkészítésről még nem is beszéltünk.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.