Cartier az óra, Yves Saint Lauren ing... Csak, hogy a nagy klasszikust idézzük. Luxusmárka rengeteg van, de talán kevesen tudják, hogy a többség mindössze három óriáskonszernhez tartozik. Az LVMH, a Pinault-Printemps-Redoute (PPR) és a Richemont lefednek mindent, amire egy jól öltözött burzsujnak szüksége lehet: ruha, óra, ékszer, bor és pezsgő, valamint számos egyéb, az élethez nélkülözhetetlen dolog. Ezúttal az utóbbit, a mindössze 20 éves Richemont-csoportot és vezetőjét mutatjuk be.
A sorban a harmadik luxuskonszern, a Richemont-csoport alapítója és vezetője a dél-afrikai Johann Rupert. Az egykor még profi krikettjátékosi terveket dédelgető cégvezető családja ugyan milliárdos, de a pénzért ő is megdolgozott – már amennyire kellett -, kvalitását ellenfelei is elismerik. A Sunday Times 1988-ban az Év Üzletemberének választotta, talán nem véletlenül, hiszen akkor alapította a Compagnie Financière Richemont S.A. névre keresztelt cégét. A Genfben székelő vállalat folyamatosan építkezik, szinte minden évben vásárol magának egy újabb márkát.
A több mint 30 országban mintegy 21 ezer dolgozót foglalkoztató multi az egyik legnagyobb svájci vállalat. A legutóbbi üzleti évben (2010. április 1. - 2011. március 31.) több mint 30 százalékkal 6,9 milliárd euróra nőtt az árbevétel, míg a profit közel megduplázódott, és 1,08 milliárd eurót tett ki. A cégnek pénze van bőven. Több mint 2 milliárd euró a cash pozíció, ami csak arra vár, hogy legyen új célpont. A Richemont ugyanis előszeretettel vesz meg más márkákat, igaz, ha a teljes uralmat nem tudja megszerezni az sem baj, szívesen osztozik - legalábbis addig, amíg lassan minden részvényt meg nem vásárol-, sőt akár közös vállalkozást is alapít. Az egyik nem is olyan régi szerzemény a Ralph Lauren Watch and Jewelry Company, amelyet 2007-ben fele-fele arányban alapítottak a társtulajdonossal, az utóbbi pedig nem más mint a Polo Ralph Lauren vállalat. A cég ráadásul a siker érdekében türelmes is; nem csak azért, mert szépen lassan kebelezi be a többi részvényest, hanem azért is, mert ha kell, várni is tud a kedvező pillanatra. Sőt, a piacra lépéssel sem siet, az első Ralph Lauren órakollekciót például 2009 elején mutatták csak be. Az idő ugyanakkor őket igazolta, és a márka annak ellenére komoly siker, hogy az egyik legfiatalabb luxusóragyártó.
A vállalat működése négy területre terjed ki: ékszer, óra, íróeszközök és minden más. A bevétel fele az első csoportból származik, a forgalom 26 százalékát az órák adják, a Montblanc tollak egyedül 10 százalékot adnak, a többi pedig ugye a „resztli” (ruha, táska és sok egyéb kiegészítő, valamint egy internetes áruház és egy fegyvergyártó cég is). A márka Európában és Ázsiában erős, a befolyó pénz közel 80 százaléka innen származik. A számoknak egyébként nem csak az osztalékot kapó részvényesek örülhettek, de a munkájáért 4-5 millió eurót magáénak tudó Johann Rupert is. Na, és persze ott vannak mág a részvényei is...
A név kötelez? Ósdi jelszó. Inkább talán a pénz kötelez. Mégsem mindegy, hogy mire költesz, ha már egyszer szert tettél egy komolyabb vagyonra. A többség számára csupán alig ismert életvitelbe próbálunk meg bepillantást engedni, ami Magyarországon a mai napig tabu témának számít. Hisszük, hogy érdekes, kevéssé, vagy egyáltalán nem ismert hírekkel tudunk szolgálni, amik nem merülnek ki a Swarovski kristályban és az aranyozott sokmilliós iPhone-ban. Lemaradtunk valamiről? Írd meg!