Hivatalos: idén szegényebb lesz a karácsony
A csődbe ment Neiman Marcus karácsonyi katalógusának legjobbjai

marcus_01_open2_1.jpgAlig több mint egy évvel ezelőtt hatalmas partit szerveztek Manhattan West Side negyedében. A cehhet a Neiman Marcus állta, az apropót pedig első manhattani üzletük megnyitója szolgáltatta, már amennyiben üzletnek lehet nevezni egy 25 milliárd dolláros felhőkarcoló alsó öt emeletén elterülő 17 500 négyzetméteres komplexumot. (Viszonyításképp: a szép emlékű Il Bacio di Stile 1200 négyzetméteres volt, szóval a manhattani egység szinte pontosan tizenötször akkora.)

Most pedig arról szólnak a hírek, hogy a Neiman Marcus csődvédelmet kért.


Az ok nem lesz meglepő: a koronavírus-járvány miatt jó ideje zárva van mind a 43 áruházuk, miközben évek óta lehetett hallani, hogy a sok-sok csillogó portéka mögött bizony komoly likviditási problémák vannak. Ezzel jó eséllyel annyi is lesz az 1907-ben alapított luxusáruház-márkának, ami az olajból frissen meggazdagodott texasiakra építette üzleti modelljét – több mint egy évszázadon át sikerrel.

Most viszont emlékezzünk csak a szépre, például a legendás karácsonyi katalógusokra, azokból is a Fantasy Gifts szekcióra. A valóban extravagáns ajándékokat kínáló válogatás 1939 óta létezik – Európa ekkoriban éppen mással volt elfoglalva –, nyolcvan év alatt pedig voltak itt csodák gazdagon. Például high-tech lakóhajó, millió dolláros órák pároknak és luxus-kertmozi, csak hogy olyanokat említsek, amikről volt már szó a Burzsujon. Most itt van még néhány egészen döbbenetes luxuscikk a régi szép időkből:

product_01_furdokad.jpgMicsoda előrelátás volt a páros fürdőkád ötlete bő ötven évvel a social distancing előtt! Igaz, hogy az inspiráció nem Dallasból, hanem Párizsból érkezett hozzá, ahová egy ideig nem is ment Mr. Marcus, cégül azonban sikerült elsimítani a félreértést.

product_02_noebarkaja.jpg

A hatvanas évek vége felé egyre erősebb lett az apokalipszis-várás, és mégis mi máson lehetne túlélni a világvégét, mint Noé bárkáján?! Az ötlet annyira morbid, hogy az már-már zseniális: a közel 600 ezer dolláros hajó volt a pesszimisták, míg a tízdolláros tölgyfa-csemete az optimisták választása. Előbbivel négy éven keresztül dolgoztak a mérnökök, mire megtervezték azt, és igen: egy rakás gondosan összeválogatott állat is járt mellé. Pontosabban járt volna: érthetetlen okból ugyanis még a legpesszimistábbak sem gondolták, hogy egy méregdrága bárka menti majd meg az életüket, ha tényleg jön az armageddon. A facsemetékből ellenben több mint 1500 példányt eladtak.

product_03_mumia.jpg

Ki ne szeretne egyiptomi fáraósat játszani a halála után? Hát, nem sokan: a szarkofágok – melyek az akkori hírek szerint eredetiek voltak – a dúsgazdag texasiak háza helyett végül egy san diegói egyiptológiai múzeumba kerültek.

product_04_bika.jpg

A szürreális tételek listája folytatódik: 1959-ben egy fekete angus marha is bekerült a karácsonyi katalógusba, rögtön élő és feldolgozott kivitelben is, utóbbi volt a drágább. Végül egyet adtak el belőle és azon is csak veszteségük volt: egy dél-afrikai üzletember rendelt belőle, azzal viszont nem számoltak Dallasban, hogy a hat hónapos karantén alatt végig nekik kell ellátniuk az állatot.

product_05_pancelruha.jpg

Oké, ez tényleg iszonyú menő ajándék annak, aki rajong a középkorért, meg a lovagi cuccokért. A személyre szabott páncélruhát egy szülőpáros vette meg gyermekének Karácsonyra, aki középkori vásárokban járkált benne. Megjegyzendő, hogy egy átlagos méretű mai felnőtt nem fér bele egy antik páncélruhába, ha pedig valamiből, akkor páncélzatból nem érdemes olyat felvenni, ami szorít a kritikus helyeken.

product_06_thunderbird.jpg

Amikor a Thunderbirdöt bemutatták, még a Beetle volt az egyetlen modern retróautó – igaz, akkor már a csőben volt a MINI is. A Ford modern retrója akkoriban nagyobb durranás volt, mint ma egy Mustang, én magam is rongyosra lapoztam az Autó Piac akkori lapszámát és révedeztem a körablakos amerikai álom felett. (A hozzám hasonló körablak-fetisisztáknak itt egy lista az ilyennel szerelt autókról.) Később sajnos kiderült, hogy maga a Thunderbird messze nem annyira jó autó, mint amennyire kívánatos jelenség, belül pedig egyenesen hervasztó, de a vásárlókat ez semennyire nem érdekelte. A 200 darabos Neiman Marcus limitált szériát 2 óra 15 perc alatt adták el. Mostanság amúgy 15-25 ezer euró körül mennek, ha esetleg.

product_07_teve.jpg

Mi más is lehetne szebb ajándék nem is egy, de rögtön két tevénél Karácsonyra? Ezt végül senki nem tudta meg, a Neiman Marcustól legalábbis csak egyet vettek meg. A szerencsés állat bekerült a hírekbe is, amit egy texasi kislány úgy kommentált, hogy kíváncsi vagyok, ki az a bolond, aki ezt kapja Karácsonyra. Másnap reggel a fa alatt találta.

product_08_submarine.jpg

Egy “full size” tengeralattjáró igazi luxuscikk: irtózatosan drága, semmi értelme, de az a tény, hogy birtoklunk egyet, annyira menő, hogy minden mást felülír.
Ezt a példányt senki nem vette meg, ellenben egy csomó olyan telefonhívás érkezett rá, amiben arról érdeklődtek, kapható-e sárgában, vagy hogy be van-e csomagolva. Szeptember 11-e után pedig a terrorelhárítás is befutott, akik arról érdeklődtek, van-e ilyen tengeralattjáró magánszemély birtokában. A válasz megnyugtatta őket.

A Neiman Marcus szerint a Fantasy Gift ajándékok körülbelül fele kel el minden évben. Mindentől függetlenül nagy kár, hogy ezekből a kor luxusszellemét jól példázó ajándékokból már nem lesz több.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://burzsuj.blog.hu/api/trackback/id/tr2415680024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

burzsuj_bw_logo-h240.png

A név kötelez? Ósdi jelszó. Inkább talán a pénz kötelez. Mégsem mindegy, hogy mire költesz, ha már egyszer szert tettél egy komolyabb vagyonra. A többség számára csupán alig ismert életvitelbe próbálunk meg bepillantást engedni, ami Magyarországon a mai napig tabu témának számít. Hisszük, hogy érdekes, kevéssé, vagy egyáltalán nem ismert hírekkel tudunk szolgálni, amik nem merülnek ki a Swarovski kristályban és az aranyozott sokmilliós iPhone-ban.
Lemaradtunk valamiről? Írd meg!

instapromo3.png

Címkék

abramovics (10) airfrance (11) ajándék (12) alkohol (10) amerika (101) andrássy (53) anglia (39) angol (11) apple (10) arab (12) armani (18) aukció (66) autó (99) ázsia (14) balc (39) befektetés (13) bentley (18) bor (31) brit (20) budapest (94) bugatti (15) burberry (15) burzsuj (167) bútor (10) chanel (11) christies (13) design (13) divat (79) dubai (14) ékszer (13) érdekesség (254) étterem (39) felmérés (55) ferrari (41) forbes (38) francia (53) gasztro (15) gasztronómia (33) golf (14) gucci (16) hajó (59) harrods (11) hermes (23) hotel (93) india (13) ingatlan (221) ital (13) jacht (61) játék (13) jóhely (12) jótékonyság (18) karácsony (24) kína (53) könyv (13) kutatás (11) kutya (10) lamborghini (16) legdrágább (17) leggazdagabb (10) lista (69) london (61) louis (11) louisvuitton (44) luxus (21) lv (14) lvmh (29) magánrepülő (10) magyar (141) magyarország (10) milliárdos (22) mobil (11) moszkva (11) művészet (11) newyork (39) nyaralás (10) nyc (28) olasz (57) olaszország (12) óra (78) orosz (59) parfüm (10) párizs (21) pezsgő (10) porsche (14) prada (11) rekord (11) repülés (20) repülő (34) repülőgép (17) rollsroyce (22) samsung (15) sothebys (20) svájc (17) szálloda (64) sziget (21) tagheuer (10) társadalom (10) telefon (32) toplista (11) turizmus (86) usa (56) utazás (109) versace (11) vertu (19) vonat (11) vuitton (10) yacht (10) +