Habár Steve McQueen autója szép, II. Erzsébeté pedig különleges, aligha mutatkozik irántuk akkora érdeklődés, mint a most árúba bocsájtott 1949-es ZIS 110-re. A kék limuzin ugyanis nem másé, mint Joszif Visszarionovics Sztáliné volt. Az egykori szovjet diktátor vélhetően forog a sírjában, hiszen nemcsak, hogy nem valósult meg a kommunizmus eszménye, de valaki igen jól fog járni autója eladásával.
Minden idők egyik legnegatívabb megítélésű történelmi személyisége, aki egyebek mellett 12 évre vitte le a halálbüntetés korhatárát, meglehetősen excentrikus hajlamokkal bírt, ennek köszönheti a ZIS 110 a létezését. A diktátor ugyanis még a második világháború ideje alatt kapott egy Packard Super Eight modellt, az amerikai luxusautó pedig annyira lenyűgözte, hogy a háború befejezésekor egyik első dolga volt parancsba adni a ZIS-nek, hogy csináljanak ők is hasonlót. A hatliteres V8-assal szerelt limuzint végül 1946-ban mutatták be, később pedig kabrió kivitelben is kapható volt, ám ez a karosszéria már akkor sem volt népszerű a diktátorok körében. Mondani sem kell, hogy a szovjet birodalom négykerekű zászlóshajója mennyire lett sikeres: 12 év alatt összesen 2038 darabot gyártottak le belőle, vagyis a munkásoknak nem éppen kellett kapkodniuk az összeszereléssel.
Sztálin ZIS 110-ese természetesen egyedi darab, nem csak tulajdonosa, hanem állapota miatt is. A jelenleg - szégyen és gyalázat! - Finnországban lévő hatméteres limuzinba ugyanis összesen 1276 kilométert tettek bele, így sokkal inkább egy múzeumban, mint a hómező közepén lenne a helye. A diktátor amúgy ’50-től ’53-ban bekövetkezett haláláig használta a limuzint parádés autónak, illetve még néhány esetben reprezentatív célokra. A 2001-ben felújított, tökéletesen eredeti állapotú ZIS árát csak kérésre árulják el, valamelyik hazafias érzelmű posztszovjet milliárdos azonban biztosan lecsap rá.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.