Nem kell sokat nézelődnünk a világban ahhoz, hogy rájöjjünk, lenne még mit tanulnunk ország PR-ből. A jó hír az, hogy a minden kreativitást nélkülöző szürkemarha - gulyásleves - Puskásöcsi trió még így is sokkal vonzóbb a turistáknak, mint például az üzbegisztáni síparadicsomok, a kuvaiti strand forró homokja, vagy a csodás pakisztáni hegyek sziluettjei a naplementében. Nem árt azonban odafigyelni ezekre a khm... jelenleg kevésbé csábítónak tűnő desztinációkra sem, nem pedig csak pökhendin legyinteni rájuk, könnyen lehet ugyanis, hogy hamarosan több ötcsillagos szálloda lesz Kuvaitban, mint Budapesten.
A napokban zajlik a World Tourism Trade Fair (kb. Turisztikai Világkiállítás) Madridban, ahol komoly megdöbbenést okoznak az olyan új résztvevők, mint például a Pakistan International Airlines. A nem minden alapot nélkülöző sztereotípiákkal szemben meglehetősen kevés lángoló repülőn volt látható a PIA rövidítés, legutóbb 2006-ban zuhant le gépük, már úgy rendesen. Ettől függetlenül én is legfeljebb ejtőernyővel a hátamon szállnék fel mondjuk az új Barcelona - Chicago járatukra, az imázserősítés tehát finoman szólva is rájuk fér. Igaz, azt a légitársaság vezetője, Saleem Ullah Shahani is elismerte, mostanság kissé kevés turista meri átlépni az országhatárt, de ő ettől függetlenül roppant bizakodó. Hegyeit ugyanis állítólag Svájc is megirigyelné, csak annyi a különbség, hogy míg ott a szalonspicces jómódúak csúszkálnak a buckákon, addig itt az Al Kaida aktivisták hóangyalkáznak szabadidejükben.
Kuvait sem a legkedveltebb úti cél, ami nem is csoda annak fényében, hogy az elmúlt húsz évben nagyjából egy Saddamot, egy Sivatagi Vihart és sok-sok olajat tudtak felmutatni. Pedig a turizmusért felelős titkár szerint náluk található a világ legszebb sivatagja, gyönyörű tiszta az égbolt és csodálatosak a tengerpartok. Persze nyáron olykor 50 foknál is melegebb van és még egy sört sem lehet meginni, de tavaly így is meglátogatták őket mintegy 700 ezren. Összehasonlításképpen: Magyarországon egy jobb hónapban fordul meg ennyi külföldi. A kuvaitiak most mindenesetre összetákoltak egy 15 éves akciótervet, hogy a családosok kedvelt célpontjává tegyék a helyet, ahol egyáltalán nem mellesleg jelenleg is potom összegért lehet ötcsillagos szállodában lakni. A helyi JW Marriottban például a Junior lakosztály ára forintban kifejezve is ötszámjegyű összeg egy éjszakára, de 30 ezer forint körül könnyen lehet találni kétágyas szobát, 40-ért pedig lakosztályt is.
A legelképesztőbb tervei mégis az üzbégeknek vannak. Noha jelenleg egy év alatt összesen 1,3 millió látogatót tudnak összeszedni, a turisztikáért felelős iroda vezetője - kissé követhetetlen logikával - 28 millió turistát szeretne a 28 millió lakos mellé. Ennek érdekében két fronton támadnak: a kultúrára, illetve a történelemre fogékonyaknak a négy városuk UNESCO védettségét kommunikálják, a fiatalokat pedig a heli-ski-vel próbálják magukhoz csábítani. Utóbbi az a sport, amikor a sízőt helikopterrel viszik fel a csúcsra, ott kihajítják, a hegy lábánál pedig várják, hogy - ilyen, vagy olyan formában - megérkezzen.
Hogy ezek közül melyik lesz - ha lesz - igazi burzsuj desztináció, arra személy szerint egyáltalán nem mernék tippelni, a lelkesedés viszont már önmagában is figyelemre méltó. Azt ugyanakkor nem árt megjegyezni, hogy a neves szállodaláncok semmit nem akarnak jobban elkerülni, mint saját hoteljüket felrobbantva látni a címlapokon.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.