Szó sincs plázáról, ez egészen más nívó
Minden valamirevaló világvárosnak van egy rendes luxusáruháza, nekünk meg csak plázák és hipermarketek jutottak. Berlinben ott az elképesztő KaDeWe, Párizsnak van Lafayette-e, Londonban a Harrods, New Yorkban a Saks Fifth Avenue (és még egy rakás másik hasonló áruház). Pesten viszont az egykori Luxus áruháznak annyi, a Divatcsarnok pedig elbaltázott lehetőség volt, hiába terpeszkedik méltóságteljesen az Andrássy út egyik legjobb helyén ez a gyönyörűen helyreállított épület. A fele nincs rendesen kihasználva, így „csak” könyvet lehet ott venni, illetve croissant-t lehet enni freskók alatt, bőrfotelben terpeszkedve. Mikor az Orco meghívott a Váci1 bejárására, szkeptikus voltam: hallottam hírét, hogy terveztek egy egész szintet a magyar divattervezőknek, aminek vita lett a vége, majd olvastam az eddigi bérlők listáját, melyben egyelőre nyoma sincs igazi burzsuj márkának. És különben is, a Váci utca/Vörösmarty tér végérvényesen alulmaradt az Andrássy úttal szemben - már ami a luxust illeti -, miért érdemes ott még próbálkozni?
Éppen ezért döbbentett meg a végeredmény. Az ilyen minőségű felújítás egészen ritka Budapesten, de szerintem egész Kelet-Közép Európában is. Már az ötlet is nagyon izgalmas: a volt tőzsde épülete, felépülésekor a Pesti Hazai Első Takarékpénztár székháza soha nem volt áruház. Úgy kellett megtartani az értékes műemléki részeket, hogy közben alkalmassá tegyék az épületet az új funkciójára, közben pedig meg kellett felelniük a lehető legszigorúbb biztonsági és tűzvédelmi szabályoknak, mivel az üzlettér nettó mérete meghaladja a 10 ezer négyzetmétert (11 ezer körül van). Az egész projektben ráadásul ott van a csavar, hogy az I. világháború előtt épült, a boldog békeidők hangulatát sugárzó historizáló Alpár Ignác-féle ház átalakítását a nem éppen konzervativizmusáról híres világhírű építészre, Christian Biecherre bízták (és egy magyar társirodára, a Kőnig és Wagner Építészirodára).
Ebben a képletben borítékolva vannak a Kulturális Örökségvédelmi Hivatallal folytatott harcok, amit nem is titkoltak a felek. Az 5 éve húzódó projekttel azonban végül a KÖH is elégedett, sőt, Tamási Judit, a KÖH elnöke szolidan még Csipak Péternek is üzent, aki a szomszédba a Foster iroda által tervezett Zeppelint álmodna: „Itt vagyunk a Bécsi utca mellett, nem kell feltétlenül lebontani egy épületet, hogy megfeleljen a 21. század kihívásainak.” Van benne valami, de azért ez az Alpár Ignác épület talán mégsem említhető egy lapon a Chemolimpex-házzal, zárójel bezárva.
Az épület bejárásakor az egyik érdekes rész, a pincében található trezorrendszer ugyan kimaradt, de a többi látvány mindenért kárpótolt. Az építészetileg extrém bevállalós „piros udvar”, ahol a panorámalift működik, olyan finoman csatlakozik a műemlék részekhez, melyhez egészen kivételes építészeti ízlés szükséges. A régit – mint például a Róth Miksa-féle csodaszép üvegablakokat - az újjal olyan gesztusok kapcsolják össze, mint az összesen 1600 négyzetméternyi hipermodern aranycsipke vagy a központi átriumos tér padlója, mely az épület régi csempéjének felnagyított mintáját viszi tovább. A leendő üzletek nevét pedig egységes fekete sávba írják, ami sokkal elegánsabbá teszi a körfolyosót.
A 60 millió euróból, a válság miatt csak 5 év alatt megvalósuló Váci1 építészetileg tehát tökéletesen alkalmas arra, hogy luxusáruház legyen, a többi már a bérlőkön múlik. Kalapács Kornél, az Orco magyarországi vezetője a Szamos Cukrászdát, a Hard Rock Cafét és a Jam Pubot emelte ki, de úgy tudjuk, hogy ott lesz az épületben korábban is helyiséget bérlő Tatuum, és jön a Guess is. Igazi luxusmárka kezdetben nem várható, de az Orco vezetője szerint legalább 5 év, mire a Váci1 megtalálja a helyét a piacon. Ők pedig hosszútávon is üzemeltetők szeretnének maradni, nem eladás céljából újították fel az épületet. Kérdésünkre Kalapács Kornél azt is kifejtette, hogy örülne a Zeppelinnek, mert az ilyen beruházások egymást erősítik.
De mi lesz a magyar divattervezők szintjével? Nem kapják meg a negyedik emeletet, ez már biztos, ott egy egészen másfajta meglepetés lesz. Viszont kisebb területen, kevesebb designerrel, de úgy tűnik, hogy talán mégis összejön egy magyar multibrand, ami nagyon sokat jelenthetne a hazai tervezőknek. Persze várjuk még ki az október 13-i nyitást, hiszem, ha látom. Addig marad az elképesztő körpanorámát nyújtó faborítású tetőterasz, ami kiált azért, hogy oda divatbemutatót szervezzenek. Kíváncsi leszek, ki lesz az első.
Fotók: Neményi Márton
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.