Ha valaki egy, a legfrissebb kollekcióból származó 650 dolláros Lanvin ruhában és 400 dolláros cipőben feszít, az menő. Ha viszont ugyanebben a szettben toporog zavartan egy kislány a macijába kapaszkodva az óvodai beiratkozáson, az garantálja, hogy felnőttkorában legkevesebb a rajta lévő ruhák értékének megfelelő összeget kell költenie pszichológusra, havonta.
A kívülről nézve határozottan őrültnek tűnő anyukák láthatóan nem veszik félvállról a feladatot. A fenti tanmese a hároméves Juliet Sandlerről szól, akinek anyukája saját bevallása szerint 10 ezer dollárt (2,3 millió forintot) költött csak a nyári kollekciójára. A 33 éves mama szerint a lánya az ő egyfajta kivetülése, akit éppen úgy kell öltöztetni, ahogyan saját magát is.
A helyzet az, hogy ezt mostanra minden további nélkül meg is tehetik. Amíg ugyanis öt évvel ezelőtt még viszonylag visszafogott volt a luxus-gyerekruhák kínálata és leginkább a Ralph Lauren - Burberry - Christian Dior trióra korlátozódott, addig mostanra hatalmasra duzzadt a válaszék. Néhányan, így az Oscar de la Renta, vagy a Marni megpróbálják visszafogni kínálatukat, illetve nem mini-felnőtteknek öltöztetni a gyerekeket, a pénzt láthatóan számolatlanul szóró anyukák csáberejének azonban nehéz ellenállni. Ennek egyik jele a bő fél évvel ezelőtt megnyílt Young Versace üzlet, de tavaly év végén már a Gucci is megnyitotta kizárólag gyerekruhákat kínáló boltját a Fifth Avenue-n.
Juliet Sander anyukája nincs egyedül véleményével. Sasha Charnin Morrison, a US Weekly divatszerkesztője szerint a gyereked egyenesen egy rólad szóló sétáló hirdetőtábla, aki nem engedheti meg magának, hogy stílusában elmaradjon tőled. Különben is tapasztalatai szerint a 200 dolláros Gucci cipők a gyerekeket is boldoggá teszik. Egészen másként látják a helyzetet a CNBC által megkérdezett pszichológusok: szerintük éppen ezek a látványos luxuscikkek teremtik meg a társadalmi osztályokat és az irigységet. Hozzáteszik, hogy az anyukák már egy szint után nehezen tudnak maguknak újabb és újabb ruhákat vásárolni, egy gyerekkel azonban gyakorlatilag újra lehet kezdeni a gardrób telepakolását.
Ezt a luxust persze csak kevesen engedhetik meg maguknak. A felmérések szerint a luxus-gyermekholmik rendszeres vásárlói legkevesebb évi 350 ezer dolláros bevétellel rendelkeznek, ami az amerikai átlag mintegy hétszerese. Igaz, nem kell feltétlenül gazdagnak lenni egy-egy darab beszerzéséhez: egy Christian Dior hajtű például mindössze négy dollár, igaz a kínálat csúcsán a Franciaországban kézzel készült selyemruháért már 5200 dollárt kell fizetni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.