Az iparági etalonnak számító Skytrax lista mellett egy újabb rangsor segíti most a nagyközönséget a légitársaság (ki)választás során. A vállalatokat minőségük alapján rangsoroló AirHelp alig több mint 3 éve alakult arra, hogy online jogi segítséget nyújtson az utasoknak késés, túlfoglalás vagy járattörlés esetén. A nemrég bevezetett AirHelp Score lista során a minőséget, a késések számát és a légitársaságok hozzáállását vették figyelembe, ez a hármas faktor adja a végeredményt.
A lajstrom 34 légitársaságot tartalmaz, és bizony vannak benne - legalábbis számunkra negatív - meglepetések. Ahogy várható volt, a legjobbak között az élen a Qatar Airways (8,9) áll, de őt szorosan követi a KLM-Royal Dutch Airlines (8,5), és a dobogóra felfért holtversenyben az Air France, a Lufthansa és az Air Baltic (8,2). A legrosszabbak között viszont csak európai vállalatok vannak, az utolsó tízbe az easyjet mellé pedig olyanok is bekerültek, mint az Alitalia (mondjuk ezen nem csodálkoztunk), az Iberia, a TAP Portugal vagy éppen a Swiss.
Az AirHelp a fentebb vázolt problémák esetén fix 25 százalékos díjért - csak sikeres ügylet után kell fizetni - teljes körű „követeléskezelést” nyújt a légitársasággal szemben. Az előbbi jutalékot pedig természetesen csak akkor kapja meg, ha sikeres volt, és az ügyfélnek pénz üti a markát. A tét nem kicsi, hiszen a szakértők szerint évente mintegy 26 millió utas léphetne fel a jog eszközével, de csak 0,06 százalék él a lehetőséggel. Az AirHelp saját állítása szerint egyébként már 250 ezer utasnak segítettek több, mint 30 országban.
Na, de a lista kapcsán nézzük is meg, hogy jegyek esetében mire is kell számítanunk, mit is kapunk a pénzünkért? (A levegőben nyújtott szolgáltatásokra már kitértünk korábban itt.)
Economy/Premium Economy
Az ilyen repülőjegy dátuma csak pénzért módosítható, nem lemondható, semmiképp nem lehet pl. egy korábbi járatra átfoglalni, és nincs elsőbbségi beszállás. Egy normális, értsd nem fapados utazásnál, ugyanakkor itt már kapunk enni és inni, sőt, a kézipoggyász mellett akár egy (néhány interkontinentális desztinációnál két darab) 23 kilogrammos bőröndöt is magunkkal vihetünk.
A Premium Ecomomy esetében egy picit minden jobb, ez elsősorban a kényelmesebb üléseket jelenti, de van elsőbbségi ki- és beszállás, a csomagokat is hamarabb kapjuk meg, félévente lecserélik a "travel kit" csomagokat, de akár még a reptéri várókba is bejuthatunk, miközben a sima Economy jegy esetében alapban ez utóbbiért külön fizetni kell…
Business
Itt szinte mindent lehet, módosítani és lemondani, sőt, minden egy picit még jobb. Nagyobb a helykínálat és a szórakoztató központ is többet tud, az étel- és italválaszték is más kulináris élvezeti szintet jelent, a kézipoggyász mellett pedig sima ügy a két súlyos bőrönd. A reptereken elég csak felmutatni a jegyet, és máris vár minket a lounge, az meg alap, hogy minket hamarabb hívnak a géphez, és elsőként szállunk ki a végállomáson. Az interkontinentális járatok esetében pedig akár vízszintesen is aludhatunk.
Egy jó hír
Az Air France esetében – ez a jegytípus valamiért csak néhány légitársaságnál van - amúgy nem is olyan drága a business class. Ehhez elég csak annyit tenni, hogy az elutazás előtt 90 nappal foglaljuk le a repülőjegyet. A francia légitársaság esetében ezek a jegyek észak- és dél-amerikai, ázsiai és karibi célállomásokra vásárolhatók meg, ezeken a járatokon a táv miatt bizony megéri a zsebünkbe nyúlni.
First Class
Az Air France esetében a La Première utasoknak már a földön kijut a jóból. A repülőtéren, ahova a légitársaság által küldött limuzin visz ki minket, nem kell sorba állni, hiszen már várnak ránk a hostessek, akik felkísérnek a VIP váróba, miközben persze el is intézik a papírmunkát (check-in és útlevél-ellenőrzés). A kiszolgálás más lgitársaságoknál is pazar. A gasztronómia jellemzően az étlapról választható menükkel a Michelin-csillagos éttermekkel vetekszik, de kellemes élmény az is, hogy átszállás esetén komplett spa kezelés segít a felfrissülésben. A fedélzeten pedig olyan kényelemben lesz részünk, amelyről csak álmodni lehet.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.