Saját magánrepülő, timeshare (közös tulajdon), repülési idő vásárlása vagy egyszerűen egy charter bróker megbízása. A végeredmény ugyanaz, A és B pont között a legburzsujabb körülmények között utazhatunk.
A tulajdon persze itt is a legdrágább megoldás, hiszen tudjuk: jachtot vagy magánrepülőgépet venni a legnagyobb luxus. Ezek akkor is falják a pénzt, ha éppen nem használjuk őket. A közös tulajdon ezen kicsit segíthet, és egy fokkal jobb, ha bérletet veszünk és egyszerűen a repülési órákkal számolunk el. A bróker viszont gyors, egyszerű és kényelmes megoldás, sőt akár "pénztárcabarát" is lehet.
A hazai piac szépen fejlődik, 2018-ban az előző évhez képest 17-18 százalékkal több magánrepülő fordult meg Ferihegyen a kisgépes terminálon (General Aviation Terminal), mint egy évvel korábban, és ez az ütem idén is tartható - mondta a Burzsujnak Joe Kurta, a Call a Jet alapító-ügyvezetője.
A GAT szolgálja ki a magánrepülőgéppel érkező utasokat. Az épület közvetlenül a Terminál 1 létesítménye mellett található. Itt történik az utasok és a személyzet teljes körű földi kiszolgálása, mint a poggyászkezelés, a vám, az útlevelek ellenőrzése, és itt van persze a lounge is.
A bővülés mögött elsősorban a hazai idegenforgalom felfutása áll, a fapados légitársaságokkal érkező turisták mellett bizony a leggazdagabbak számára is vonzó lett Budapest és a többi régió. A gazdaság ráadásul globálisan is jól teljesít, és mivel itthon sem megy rosszul, így megjelentek a hazai megrendelők is. A Call a Jet oldalán lévő járatok alapján volt már Budapestről oda-vissza milánói repülőút, de utaztak már Pécsről és Budapestről is Berlinbe. A honlapon egy hétvégi milánói kiruccanás egyébként 6-8 ezer eurótól indul 6 főre, de ezek light jet-ek, míg a nagyobb magángéppel inkább 12-18 ezer euró az ár, így 3,8-5,8 millió forintért 6-9 fő is utazhat kényelmesen. Ehhez képest az Alitalia egy átszállással (!) ugyan 300 ezer forintért elviszi ezeken a dátumokon a két utast a biznisz osztályon, de pénteken csak késő délután érünk oda, vasárnap pedig már reggel 7 órakor felszáll a gép.
Az európai piacra koncentráló Call a Jet bízik a magyar megrendelőkben, nem véletlenül nyitottak irodát Budapesten 2018 őszén. (A helyszínválasztást azért az is segítette, hogy van magyar kötődés, hiszen a tulajdonos erdélyi származású, igaz, ez a munka lényegében a kontinens bármelyik pontjáról végezhető.) A magyar burzsujok tehát egyelőre ismerkednek ezzel a lehetőséggel, így az ügyletek zömét még a német, angol, francia és svájci ügyfelek adják, főleg sportolók és üzletemberek.
A vállalat története egyébként elég érdekes, Joe Kurta a lemezkiadó és kereskedő vállalkozóból autodidakta módon - a repülés iránti érdeklődés ugyan megvolt, de ismertségből jött a lehetőség - lett charter bróker, ráadásul mindezt 2008-ban. A dátum csak elsőre meglepő, a gazdasági válság ugyan megrostálta a piacot, és bár kevesebb lett az utas, de a konkurencia is. A visszaesés mindössze 20-30 százalékot tett ki, hiszen a leggazdagabbak többsége viszonylag simán átvészelte a néhány szűkebb esztendőt. Ez viszont már mind a múlté, az elmúlt években szépen fejlődött a piac.
Na, de miért is jó egy charter bróker? A világon mintegy 12 ezer repülőgép várja utasát. A földön pedig ugye mindegyik private jet sokba kerül, éppen ezért a legtöbben szívesen adják bérbe. A választék, mint a fenti számból is látható elég széles, a Call a Jet-nél van például óránként 1800 euróért kibérelhető 4 személyes Citation Mustang éppen úgy, mint mondjuk Boeing 787 Dreamliner óránként 26 ezer euróért - ez utóbbinak természetesen a 30 fős VIP változata kerül ennyibe.
Az üres járat (empty leg, azaz amikor vissza fele tart a repülő a célállomásról) sokszor jóval olcsóbb, azonban egy igazi burzsuj ritkán veszi igénybe, hiszen kicsi az esély, hogy pont oda/onnan szeretne utazni ahova/ahonnan mások. Az empty leg inkább akkor jó lehetőség, ha nem számít, hova utazunk, vagy csak ki szeretnénk próbálni ezt a fajta utazást. A legtöbbször csak a célállomást, azon belül is azt, hogy melyik reptér, valamint az utasok számát, és a gép kategóriáját adják meg - emelte ki Joe Kurta. Az igazi munka ekkor jön, a jó brókercég hamar megtalálja a legoptimálisabb megoldást, és letesz egy 2-3 géptípusra szóló árajánlatot. Miért is éri meg ez a brókernek? A jutalékért természetesen, a jó árat pedig úgy lehet elérni, ha kellően nagy vagy, azaz sok utast repültetsz, hiszen ekkor kedvezményt is kapsz a repülőkre. A Call a Jet egy évben 500-600 járat esetében hozza össze a feleket – tulajdonost és bérlőt -, ami már elég szép mennyiségnek számít.
Az egyes desztinációkból nem mindig lehet leszűrni, hogy üzleti vagy magánútról van szó, persze vannak egyértelműen nyaralós célpontok, és az is igaz, hogy ha nem egzotikus a célállomás, akkor télen inkább a biznisz a valószínűbb. A cég egyik legdrágább üzlete is egy Srí Lanka-i utazás volt, 150 ezer euróért, közel 48 millió forintért két fő utazott Németországból oda és vissza. Az igen jelentős összeget az indokolta, hogy a repülőgép 10 napot töltött a célállomáson a személyzettel együtt - az ár tartalmazza az ő ellátásukat is -, miközben annak ellenére, hogy csupán 2 fő utazott maga a jet egy nagyobb változat, 10 személyes magánrepülő volt. Az utas csupán kényelmesen szeretett volna utazni.
Na, de nézzünk egy konkrét példát! A cég egy London-Isztambul-London (02.15-02.17) járatot hozott össze 3 fővel 41 500 euróért, azaz több mint 13 millió forintért. A hétvégi utazást egy Bombardier Challenger 604 biztosította, ez egy heavy jet magángép a jó fajtából, alapban 9 utas is kényelmesen elfér a személyzet mellett. Ezt a távot e hét péntek-vasárnap időszakra 3 főre business osztályon a légitársaságok 1 és 2,5 millió forint millió forint közötti összegért adják. (Sajnos első osztályt nem találtunk, kivétel, ha mondjuk Dohába vagy Dubajban átszállnánk, mert akkor egy ideig utazhatnánk first class-on, ekkor viszont az is már 5,5-6 millió forintra kúszna fel.) S, itt jön a képbe az a nagyon fontos tényező, hogy a légitársaságok járatainál a menetrendhez vagyunk kötve, de egy magángépnél mi szabjuk meg az indulási időpontokat.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.