Így néz ki egy repülő, ami autó, vagy egy autó, ami repülő
Valahogy Henry Ford is így kezdhette: álmodott egy nagyot, majd megvalósította, manapság pedig már szinte mindenki négykerekű automobillal jár. A tengerentúlon Carl Dietrich is hasonló álmokat dédelgethet, mondjuk ő nem az autóipart, hanem a repülőautó-ipart akarja megteremteni. Erre pedig van is esély, hiszen az által elképzelt jármű, a Transition a hírek szerint működőképes üzleti modellre épül. Az ára pedig egy burzsujnak még a havi zsebpénzből is kifizethető, a 279 ezer dolláros vételár kis túlzással tizedannyi, mint mondjuk kibérelni egy hétre Abramovics jachtját.
Egyelőre persze nem kell sietni a mintegy 63 millió forint kifizetésével, a cég, a Terrafugia prototípusa ugyanis bár bizakodásra ad okot, de
a sorozatgyártást csupán az idei évre ígérik. A jármű az ismert paraméterek alapján elég meggyőző, a repülőautó autó állapotban mindössze 2 méter magas és 2,3 méter széles, a teljes hossza menetkész állapotban pedig 6 méter, tehát aszfalton nagyon jól elvan, és
egy nagyobb garázsba simán befér. Az átlagfogyasztása 14,9 liter száz kilométeren, már mint csak az úton, mert a levegőben ennél 4 literrel több üzemanyagot eszik. Ez mondjuk azért még elfogadható, ráadásul a menetteljesítmény sem annyira rossz, legalábbis a levegőben. Ott ugyanis akár 180 kilométer megtételére is képes egy óra alatt, míg a hatótávolság madár üzemmódban 787 km. Sok hely persze nincs, de
két fő és a csomagok kényelmesen elfér.
Az autóból repülővé történő átalakítás viszont nem ördöngösség, hiszen a 30 másodperces „szárny nyitási idő” alig több, mint megszabadulni egy kabrió tetejétől. Természetesen ez itt is gombnyomásra megy! Az egyetlen apró probléma, hogy 518 méter hosszú kifutó vagy más bármilyen más egyenes és sík rész kell a felszálláshoz. Tehát már a városi dugó előtt meg kell ejteni a manővert.
Annak, hogy beinduljon a Jetson-korszak láthatóan nincs igazán komoly akadálya. Az előírásoknak mindenben megfelel a jármű, és a vezetéséhez pedig elég egy 20 órás LSA tanfolyam. (Az USA-ban van ilyen vizsga könnyű sportrepülőgépekre, ahogy Hölgypilóta a kommentekben felhívta rá figyelmet.) A fentebb említett összeget ráadásul nem is kell egyszerre kifizetni, jelenleg még csak előleget kérnek. A hírek szerint ezt a 10 ezer dollárt mintegy százan már le is tették.
A Terrafugia egyelőre ugyan csak az Egyesült Államokban fogad el megrendelést, de már tervezik az európai offenzívát...
A cikkhez érkezett egy igen hasznos komment adamis.ivan részéről, amit ezúton is köszönünk, mivel talán segít jobban megvilágítani, miről is van szó! 1.) Hivatalosan, egy repülőgépet a tulajdonosa csak akkor üzemeltethet, ha van ilyen képesítése, ellenkező esetben meg kell bíznia egy képesített szerelőt, céget a saját gépe üzemeltetésével. Amrikában minden ilyesfajta szabályozás lazább, így ha ezt máshova sorolják, mint egy kisgépet, mentesül ezalól a tulaj. 2.) Miután haza lehet vele gurlni, nem kell a reptéri tárolásért súlyos pénzeket fizetni. (Ez egyébként gyakran egyben van az üzemeltetési díjjal, hisz a reptér vállalhatja az üzemeltetést.) A legtöbb kisreptéren nincs mód minden gépet hangárban tárolni, a szabadban tárolás pedig a kisgépeknek sem jó. Ha sokáig nem használják, különösen hidegben, szélben károsodhat a gép. A szárnyakat le kell rögzíteni (ezt hívják (le)nyűgözésnek), különben erős szélben felborulhatnának a gépek, a kabint le kell takarni, a motort időről időre mg kell járatni, stb. - macera. Ezeket végzi, és ellnőrzi pl. az üzemeltető. Ha hazagurulsz vele a garázsba, ezektől mind mentesülsz. 3.) Amerikában rengeteg a fel-leszállásra alkalmas és engedélyezett őrizetlen reptér, nyílt terület van. Ha egy ilyened van, nemhogy nem kell őrzött reptérig elautóznod, de még csak a közelében sem kell laknod. Kimész vele otthonról az első arra alkalmas terepre és felszállsz. Tehát, ez elsősorban, még mindig repülőgép marad, csak egy csomó kötöttségtől, és macerától megkímél. Úgy gondoljatok rá, mint közúti közlekedésre alkalmas repülőre, és ne úgy, mint repülő autóra. Egész más a leányzó fekvése. Az ára? Nem alacsony. De, egy Bentley ugyanennyiért tud repülni? Sztem csajozni jobban tudnék egy ilyennel, mint egy Bentleyvel... :) |