A Nokia rendesen elcseszte. A mobilkorszak hajnalán nemigen volt menőbb annál, mint lezserül elővenni a Communicatort a zakózsebből, ami nem csak az akkoriban igen erősen hatszámjegyű ára, hanem közel fél kilós tömege miatt sem volt könnyű feladat. A finnek teremtették meg az okostelefon piacot - mi több akad olyan elismert újságíró, aki mai napig kitart saját példánya mellett -, aztán jöttek a divattelefonok - ugye mindenkinek megvan a gombnyomásra lenyíló fedlapú 7110-es? -, majd a minél apróbb és minél színesebb női példányok. Alig két évvel az első Communicator bemutatása után, ’98-ban már meg is alapították a Vertut, mivel érezték, hogy a lefelé folyamatosan szélesedő mobilpiacon bőven lesz hely a luxuskészülékek számára is.
Ez, az egykor már-már Steve Jobs-i látnokokkal megáldott cég jutott el mostanra oda, hogy hivatalosan is eladja a Vertut. A hír nem ér minket váratlanul, hiszen a szándékról már decemberben tudni lehetett, a vételárra vonatkozó akkori becslések pedig 2-300 millió euró közé lőtték be a Vertu értékét. Az alsó érték bizonyult helyesnek: 200 millió eurót fizet a Permira cégcsoport a legismertebb luxusmobil-márkáért.
Hogy ezért pontosan mit is kapnak? Egy szebb napokat látott, de igazából ma sem rosszul csengő márkát, aminek bejáratott ügyfélköre van, ráadásul több mint 60 országban - köztük ugye nálunk is - van üzlete. A jelenleg öt modellsorozatot kínáló Vertu modelljei közül a legolcsóbbért is egymillió forint felett kell fizetni, de olyan - nemesfémekkel és drágakövekkel gazdagon ellátott - kivitel is akad, amiért 70 milliót kérnek. A legnagyobb vonzerő persze nem is maga a készülék, hanem a hozzá kapcsolódó Concierge szolgáltatás, ami csak az első évben ingyenes, utána 1850 fontba kerül az alapcsomag, a bővítettért pedig már négyezret kell fizetni, vagyis a Vertu bevétele messze nem kizárólag a készülékeladásból származik, ami a rentábilis működés egyik záloga.
A Vertu feltételezett nyereségét persze ügyesen megsemmisíti a Nokia elképesztő vesztessége - az első negyedévben sikerült egy 1,34 milliárd eurós mínuszt produkálniuk -, mindemellett tavalyi budapesti látogatásakor Mark Izatt, a Vertu egyik igazgatója és a Burzsuj Facebook-rajongója azt állította, hogy a márka a vártnál jobban teljesít - az ázsiai piac szárnyalását elnézve pedig hajlamosak vagyunk hinni neki. Aggasztó lehet, hogy a Permira egy klasszikus befektetőcsoport, aminek összesen annyi köze van a luxuspiachoz, hogy övék a Valentino és a Hugo Boss, a mobilcikkekhez pedig még ennyi sem. Kérdés tehát, milyen jövő áll a Vertu előtt, illetve megmenti-e a Nokiát az aranytojást tojó tyúk levágása.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.