Többször is értekeztünk a blog hasábjain arról, hogy az arabok már az olaj utáni életre készülnek. Az fekete aranyból származó dollárokat okosan és ügyesen fektetik be, ezt még akkor is bizton lehet állítani, ha néha belefutnak egy-egy rossz döntésbe. (Reméljük, senki sem vett telket a földrészeket formázó mesterséges sziget-csoporton!) Persze azon is lehet vitatkozni, miért kell egy több mint 800 méteres felhőkarcoló a sivatag közepére vagy, hogy miért akarnak havon síelni a sivatagban, de hát van pénzük, megtehetik.
A válasz azért talán összetettebb, de a régió, mint lehetséges pénzügyi és turisztikai központ adja magát, és az is, hogy a pénzüket ügyesen befektetni akaró arabok a luxusipart is kinézték, mint befektetési célpontot. A hangzatos és kattintásra ösztönző cím pedig arra akarja felhívni a figyelmet, hogy az Arab-félszigeten van egy kis ország, a neve Katar, amely szépen lassan komoly birodalmat épített ki a megvásárolt cégekből. A szakértők szerint ez az építkezés ráadásul igencsak tudatos, az ország olyan pozícióra törekszik, mint amilyen Európában Svájc.
Jó, jó, ennek elérése nem is olyan nehéz abban az országban, ahol a világon a legmagasabb az egy főre jutó hazai össztermék. Az olajból - mellesleg jelentős gázvagyonnal is rendelkeznek - származó bevételnek köszönhetően a 2005-ben alapított állami befektetési alap, a Qatar Investment Authority (QIA) mintegy 85 milliárd dollár eszközzel rendelkezik. (Ezzel pedig a világon a 12. legnagyobb befektető.) A pénz láthatóan nagyon égeti a kezüket, mivel a legfrissebb hírek szerint idén mintegy 30 milliárd dollárt szeretnének elkölteni.
Az állam mellett a királyi család szintén érdekelt a luxusiparban, a legutóbbi hír, miszerint katariak vásárolják meg a Valentino olasz divatházat még két hetes sincs. A részletek ugyan nem ismertek, de állítólag Valentino mellett a csoporthoz tartozó M Missoni licensz - nem összekeverendő az M betű nélküli céggel - is az övék lett. (A szintén a csoporthoz tartozó MCS Marlboro Classics márkát még az eladás előtt leválasztották.) A vételár a FinTimes szerint 700 millió euró, ami kifejezetten sok pénz, ha figyelembe vesszük, hogy az EBITDA tavaly a Valentino esetében 22 millió euró volt. A szakértők szerint ez alapján az elmúlt időszak hasonló üzleteihez képest a katariak igencsak drágán vásároltak.
Az ügylet másik oldalán egyébként a Qatar Luxury Group áll, amelyet maga a katari first lady, Sheikha Mozah irányít. A vásárlással állítólag régi vágya teljesül, hiszen mindig is egy olasz divatmárkára vágyott. Korábban ugyan kinézte a Parda-t, de azok inkább a tőzsdét választották. A befektetések ügyében komoly segítsége van, a luxusipari vásárlásainál egy korábbi LVMH vezető ad neki tanácsot, talán nem véletlenül vették meg tavaly a Le Tanneur & Cie francia manufaktúrát, amelynek fejlesztésére komoly pénzt akarnak fordítani.
A luxushotelek láthatóan az arabok gyengéi. A katari hotelportfolióban benne van többek között a W Hotel London vagy a Carlton Cannes, sőt, nem csak vásárolni, de építeni is akarnak. A jövő évben nyílik meg az Ázsiában igen népszerű Peninsula márka párizsi egysége, de hamarosan a 2010-ben a katari királyi család által megvásárolt Harrods áruház szintén szállodalánchoz adja nevét. Az első egység Kuala Lumpur városában lesz, de számos további házat is terveznek szerte a világban.
Na, de nézzük milyen további cégek vannak még, ahol katari befektető - elsősorban a QIA - is fellelhető? A teljesség igénye nélkül van egy 5 százalékos csomag a Tiffany & Co. részvényeiből, és ennek a duplája Porsche papírokból. A QIA egyébként külföldi befektetéseit a Qatar Holding LLC vállalaton keresztül valósítja meg, e cég honlapján a szerzemények között szerepel - a teljesség igénye nélkül - a már említett Porsche és a Harrods, de ott van a VW, a Credit Suisse, Barclays vagy éppen a Hochtief lógója is. Ingatlanba szintén előszeretettel fektetnek, a kedvenc láthatóan a brit főváros, ahol a One Hyde Park mellett az olimpiai építkezést is finanszírozták, de a kontinens legmagasabb épületéhez, a 310 méteres The Shard építéséhez is adtak pénzt.
Láthatóan az olajcső mindkét végén szeretnek állni, így a Shell és a Total mellett hamarosan egy kisebb részvénypakettet szerezhetnek az ENI-ben. Persze a kisebb itt más nagyságrendet jelent pénzben, hiszen az LVMH 1 százalékért márciusban 861 millió dollárt fizettek. A francia - a briteknél többször is kosarat kaptak - fociba, egészen pontosan a Paris Saint-Germain csapatába történő befektetés pedig már csak hab a tortán...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.