Bár sokszor vitatkoznék vele, lakókocsi-kérdésben mégis egybevág a véleményem Jeremy Clarksonéval. A Top Gear műsorvezetője ugyanis történetesen rühelli őket; nem azért, amit képviselnek, hanem azért, mert Angliában péntek délutánonként a kempingezni vágyó városiak hosszú lakókocsi-sorai lassítják a közlekedést, okozva ezzel bosszúságot Clarksonnak és persze még jó néhány más közlekedőnek. Érdemei elismerése mellett is tegyük hozzá, hogy egy lakókocsi nem tartozik a legizgalmasabb tárgyak közé, szabályt erősítő kivételek azonban mindig vannak. A lakókocsi-műfajnak ez az Airstream, amin még Clarkson sem hajtana keresztül.
Az Airstreamet mi leginkább az amerikai filmekből ismerhetjük, a lakókocsi formatervezési evolúciója pedig leginkább a Porsche 911-essel mutat hasonlóságot. Szó sincs itt farmotorról és versenyváltozatról, de amíg az 50 évvel ezelőtti és a legfrissebb 911-es között is elsőre felfedezhető a vérrokoni kötelék, úgy az Airstreameknél sem sokat változott a fő csapásirány. A ’30-as években alakult ohiói üzemből eddig is sok olyan modellt vontattak már ki, amiben bármikor körbeutaznám Amerikát. Kedvcsinálóként: így tud kinézni egy ’62-es Airstream beltere:
Az igazi újdonság azonban a friss Land Yacht modell. Év végén ezt már megmutatták a közönségnek, akkor viszont még csak tanulmányként aposztrofálták, a visszajelzések alapján azonban úgy döntöttek, vétek lenne nem gyártásba küldeni. Ebben márpedig nehéz lenne velük nem egyet érteni: a 28 láb (8,5 méter) hosszú Airstream belterét egy olyan olasz fickóra bízták, aki korábban két évtizeden keresztül Riva jachtokat tervezett. Mauro Micheli ezúttal is minimalistára vette a figurát, munkásságának hála pedig az Airstream pedig igazi guruló luxusszálloda-szobává vált. Mivel a tér szinte minden lakókocsinál kicsi, ezért olyan megoldásokat alkalmaztak, mint a tükörbe rejtett tévé, vagy az egy mozdulattal ággyá alakítható kanapé.
A cégnek amúgy kimondottan jól megy az utóbbi időben. Tavaly 15 százalékkal nőtt a forgalmuk, pedig az egyes lakókocsik 80 ezer dolláros (18,4 millió forintos) indulóára a konkurensek két-háromszorosa. A Land Yacht ennél valamivel drágább lesz, mellette szóló érv lehet azonban, hogy a Porsche 911-eshez hasonlóan egy Airstream is remekül tartja az árát. Egy veterán 25 láb hosszú modell indulóára 125 ezer dollár körül van és az összehasonlíthatatlanul kevesebbet tud, mint a legújabb Land Yacht. Utóbbinak ráadásul még a beltere is szép.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.