“Soha, de soha nem fog évi 3500-nál több autót készíteni a Ferrari” - hangoztatta olaszos vehemenciával Luca di Montezemolo húsz évvel ezelőtt. Biztosak vagyunk abban, hogy 1993-ban őszintén hitt is a kijelentésben, csakhogy az elmúlt két évtizedben nyertek többek között nyolc világbajnoki címet a Forma-1-ben, modellpalettájuk pedig kívánatosabb, mint valaha. Mindennek köszönhetően tavaly összesen 7318 Ferrari készült, ami sok. Túl sok.
A 3500-as darabszámig persze nem mennének vissza, hiszen annak tényleg nem lenne semmi értelme, Montezemolo szerint azonban idén összesen hétezer Ferrarit készítenek, eggyel sem többet. A határ meghúzására leginkább a hűséges, de aggodalmaskodó vásárlók miatt volt szükség, akik nem azért költöttek több százezer eurót autóra, hogy aztán lépten-nyomon szembejöjjön velük egy hasonló.
A luxusmárkáknak persze mindig kihívás pontosan felmérni, hol van az a határ, amikor maximalizált a nyereség, de még nem sérül a pedigré. A túl sok Ferrari problémája mifelénk nem tűnik égetőnek - habár nálunk is eladnak átlagosan évi 30 autót -, a nyugati világ nagyvárosaiban azonban tényleg egyre többet látni belőlük. A Ferrarik népszerűségét mutatja, hogy millió eurós LaFerrariból a 499 példány sokszorosára lett volna kereslet és az is, hogy az autós aukciókon rendre a 250 valamelyik kiadása tarol.
Persze ha keresünk, akkor alternatív magyarázatot is találunk a fentiekre, ami szerint a hangzatos státuszmegőrzés helyett a keresletcsökkenés a határ meghúzásának valódi oka. Utóbbit a stagnáló ázsiai és zsugorodó európai piaccal magyarázzák, az pedig tény, hogy Európában több mint 26 százalékkal csökkentek a Ferrari és Maserati eladások az idei első negyedévben. (Külön-külön nincs adat.) Ezeket vélhetően bőven ellensúlyozza, hogy Japánban és az Egyesült Államokban imádják a Ferrarit, az amerikaiak például az első negyedévben 19%-kal többet vettek belőle, mint tavaly.
Olaszországban viszont tényleg nem megy jól a Ferrarinak, erről azonban nem a márka, hanem a politika tehet. Tavaly összesen 300 Ferrarit adtak el hazai pályán, ami nagyon-nagyon kevés, egy új Ferrari tulajdonosának azonban mostanság automatikusan jár a maffiózó bélyeg is arrafelé.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.